Under kursen placeras ’familj’ som fenomen i centrum och granskas på ett ämnesöverskridande sätt. Kursen fokuserar på att ge begreppet en mångfacetterad kontext genom att granska den ur olika historiska, sociologiska, psykologiska, och kulturella perspektiv. Syftet med kursen är att ge studeranden redskap för att kritiskt granska olika familjekonstellationer, samt ge en förståelse för mångfalden av familjer. Studeranden får praktisk erfarenhet av att kontakta och intervjua människor från andra länder på ett respektfullt och etiskt sätt. Fenomenbaserad ämneskunskap konkretiseras i ett skriftligt intervjuarbete, som publiceras i lokaltidningen, och ett visuellt slutarbete med vernissage för allmänheten. Kursen hålls tillsammans av lärarna i modersmål och psykologi, med gästföreläsare med expertiskunskap.
Mål:
- Kunna tolka, kritiskt diskutera och gestalta fenomenet ‘familj’.
- Diskutera normer och värderingar.
- Förstå hur tid, plats, kultur och samhällsskikt påverkar vår uppfattning om familj.
- Kunna bedöma den varierande betydelsen av familj i sitt eget och andras liv, samt redogöra för skillnaderna i begreppet hos sig själv och andra.
- Få insikt i funktionell och dysfunktionell konflikthantering.
- Kunna redogöra för familjens kulturella och legala status i Finland.
- Tolka estetiska dimensioner i olika framställningar av familj.
Se vår presentationsfilm här.
För mer detajerad information, se Lärarguide och lektionsplan