Reflektioner över temadagen 9.4.

25 personer som tillsammans planerar och håller en del av en kurs som någon annan har utformat är ingen enkel uppgift. Efter många oklarheter, en hel de frustration, men också stunder av inspiration och kreativitet har vi genomfört en studiedag i temakursen Vatten.

Dagen gick, trots några små utmaningar, relativt smidigt. Det mesta framskred enligt planerna. I stationen som jag var del av var diskussionerna kring vatten som mänsklig rättighet mycket intressanta. Studerandena överraskade gång på gång med insiktsfulla tankar och kreativa lösningar.

Jag tror ingen av oss skulle utföra denna kurs på exakt detta sätt om man någon gång i framtiden skulle utforma en temastudiekurs. Säkert skulle många av oss ha synpunkter om både val av tema och tillvägagångssätt. Mycket skulle man säkert göra helt annorlunda. Det viktiga tror jag ändå, så här i efterhand, inte är att vi fått en modell för hur temastudier ska utföras. Istället har vi, genom detta projekt, fått en idé om hur ämnesövergripande undervisning kan se ut och jag tror att alla skulle hålla med om att deras tänkande kring denna typ av undervisning både utmanats och utvecklas. Åtminstone skulle jag personligen säga att jag fått en grund att bygga vidare på.

Studerandena verkade till största del vara rätt nöjda med dagen och det tror jag också att vi får vara. Med tanke på omständigheterna tycker jag att vi frimodigt får konstatera att det blev en lyckad dag och ett lyckat projekt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s