”Vatten som delar och förenar”: tankar kring temadag 9.4

Efter många om och men var det slutligen dags för oss ämneslärarstuderande att hålla i trådarna för TS1 kursen vid Vasa övningskolas gymnasium. Planeringen har varit lång och inte alltid den mest ivriga men tack vare att årets ämneslärarstuderanden är ett effektivt gäng blev allting klart till slut.

Av de fem workshop stationerna som eleverna besökte var jag en del av workshop gruppen Vatten som kraft. Förberedelserna kring vår station stod färdigt för en god tid sedan, och vår strategi var att köra programmet på känsla. Detta var någonting som vår workshop tillät tack vare att eleverna skulle arbeta i grupp med bilder som de skulle värdera från mest destruktiv till mest livsgivande, och inte en grupp var den andra lik med exakt liknande tolkningar som den föregående. Dessutom ändrade vårt sätt att genomföra vår workshop från ena elevgruppen till den andra. Till exempel presenterade eleverna sina tolkningar där de satt fram tills det att en elev i den tredje gruppen frågade om hen kunde få placera bilden på tavlan själv under presentationen. Därefter valde vi att ha varje grupp att presentera sina bilder inför klassen.

Trots att projektet känts motigt under planeringsträffarna lyckades vi med dagen bra, och i slutändan var det ganska roligt. Om man ska tro elevernas utvärdering av dagen verkar det även som om de fick mycket positivt ut av vår temadag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s